فوتبال ، آذربایجان ، تراکتور سازی : اثبات شعور ملی یا انکار واقعیت ها
کامبیز تبریزی کامبیز تبریزی

 

 

میگویند سرچشمه فوتبال مدرن از کشور بریتانیا ‌است که مطالعه تاریخجه آن بر هر طرفدار فوتبالی در دنیا ضرورت دارد  زیرا با کمال تاسف مشاهده میشود که فوتبال در کشورهای جهان سومی و یا مستعمرات سابق آنها به شدت تبلیغ شده و به طور کلی یکی از ابزارهای « جهانی سازی »  قدرت های جهانی میباشد .

دو نکته در فوتبال نباید از اذهان دور شود :

اول اینکه هزینه های سرسام آور ساخت استادیوم و شیوه های بازی در آن به همراه لوازم مورد نیاز تماما از اندیشه های غربی سرچشمه میگیرد و به نوعی می توان گفت که فوتبال نماد و تمثیلی است از اندیشه های تمدن غربی .

دوم اینکه  فوتبال در دنیای امروز یکی از راهکارهای بسیار مهم در راستای خط دهی و جریان سازی سیاسی  و همچنین مجرایی است برای تخلیه قوای نهفته در جوامع مختلف در عرصه های مختلف است . و از این راه شاید بتوان اظهار کرد که فوتبال امروزی یکی از راههای مهم و از اسباب دست سیاسیون هر جامعه ای است که سبب شده است گاهی « تب فوتبال » اغلب تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد . این مسئله درآذربایجان  نیز کاملا ساری و جاری می باشد . حضور تیم فوتبال « تراکتور سازی» رقابت آن با سایر تیم ها در جام « خلیج فارس » سبب ساز پیدایش برخی تفکرات خاص در بین هواداران آن شده است که انرژی بسیاری را از جامعه آذربایجانی میگیرد .

طرفداران این تیم در اغلب موارد انتظارات بسیار بلند پروازانه ای را از این تیم دارند که این انتظارات را میتوان در این موارد بیان کرد :

اول : تراکتور سازی باید در هر مسابقه ای برنده باشد ، اگر برنده شد که هیچ و اگر برنده نشد ما دچار « توهم توطئه » خواهیم شد و باخت یا مساوی را نتیجه تبانی و دست های پشت پرده خواهیم دانست . غافل از اینکه در عرض 90 دقیقه در مستطیل سبز خیلی اتفاقات رخ خواهد داد .

دوم : تراکتورسازی یک تیم فوتبال نیست بلکه نمادی از خواسته های شخصی ، گروهی و سیاسی ما می باشد . این نوع انتظارات اغلب یک جانبه سبب میشوند که بار روانی  و مالی مضاعفی نیز بر دوش تیم و تمام بازیکنان و کادر فنی آن قراربگیرد که  متاسفانه اغلب این هزینه ها را نیز باید خودمان پرداخت نماییم .

با این اوصاف طرفداران تراکتور سازی باید دارای روحیه « درک شرایط » باشند و از تیم حمایت جدی به عمل آورند . این حمایت میتواند در عرصه های مختلفی تجلی پیدا کند به عنوان نمونه هیچ گاه نباید این نکته را از ذهن دور داشت که همان دستهای پنهان که برخی ها آن را اظهر من الشمس میدانند ، ما را نیز ناخواسته به جنبش در آورد و از عشق و علاقه ما به نفع خود و اهداف خود سوء استفاده بنماید . همه چیز را فدای مصلحت آنی کردن به صلاح نیست . وقتی میگوییم تیم هم میبرد و هم می بازد باید عوامل متعددی را مد نظر داشته یاشیم و اجازه ندهیم افراد یا جریان های خاصی چه از طریق حکومتی و چه از راه طیف های مختلف حرکت ملی آذربایجان ، اغلب داشته هایمان را مصادره نمایند .

وقتی تیم تراکتور سازی در بازی های دچار فراز و فرود میشود ما نیز دچار افراط و تفریط میشویم و بسیاری نیز در صدد القای شبهه هستند و بنام طرفداران تیم تراکتور سازی و از زبان آنها بیانیه های متعددی صادر میکنند که طرفداران این تیم بارها اسیر چنین دام هایی شده ایم که نمونه های آن فراوان است .

ما به عنوان طرفداران تیم تراکتور سازی  اجازه نخواهیم داد که شور و شعور مثبت ما دستاویز برخی از صاحبان قدرت قرارگیرد و آنها هر وقت اراده کنند ما به هیجان در آورند و از ما به عنوان وسیله ای در راه رسیدن به اهداف خویش بهره برداری نمایند .زیرا اعتقاد داریم در فوتبال در تمام زمینه های آن شامل  داوری ، ضعف بازیکنان ، اشتیاهات تاکتیکی مربی ، شرایط زمین و.... امکان خطا و لغزش وجود دارد . و جواب هر خطا و لغزشی نیز خطایی جدید و تحمل هزینه های سر سام آور نیست .

 

کامبیز تبریزی اصل

از طرفداران تیم تراکتور سازی

 

1 اسفند 1390


February 21st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی